ensemble | musicians | HIPhips | choices | concerts | thanks | contact | WEBSHOP

NL | EN
36a

HIP hip
January 2010
naar Nederlandse samenvatting

"Learned men and books may be more useful as to ancient music, but it is only living musicians that can explain what living music is"
Charles Burney (1726 - 1814)

Welcome, or welcome back to our season of Premieres. The year 2010 marks the 250th anniversary of Christoph Graupner's death in 1760. Although Graupner was a successful and prolific composer in his time, his works are now largely forgotten. Perhaps ironic, when he was the favourite candidate for a job vacancy in Leipzig that was eventually filled by a certain "mediocre" J.S. Bach. The pieces by Graupner that you will hear this season have been transcribed from original manuscripts and are being performed for the first time since they were carefully filed away in the mid 18th century.
Alongside works by J.S. Bach and J.S. Endler, a schoolmate of Graupner at the Thomasschule in Leipzig and colleague in Darmstadt, you will also be treated to the hippest HIP (Historically Informed Performance) around: new pieces (and a new arrangement) by living composers. HERE you can find out a little more about them.

silvan_loher This month: Swiss prodigy, Silvan Loher, who has just graduated from the Hochschule für Musik, Basel. He studied with Georg Friedrich Haas and is now on the Masters' course with Jakob Ullmann. Being in such close proximity to the Schola Cantorum Basiliensis, Silvan has taken a great interest in HIP and rarely-played instruments, which has led to intensive collaborations with interpreters of Early Music. He has already composed several pieces for "older" instruments, which is how he came to our attention, and was delighted to write something new for us when we asked him.

Durch Kahle Birken is scored for solo soprano, alto and bass singers, flute, oboe d'amore, oboe di selva, bassoon, two violins, two violas, cello and contrabass. The symbolically poignant use of two violas is reminiscent of Bach's Weimar cantatas, which utilise five-part string consort writing from the 16th-17th century traditions. The omission of continuo instruments with fixed tuning, such as organ, harpsichord or lute is a conscious decision.

Silvan writes: "Since the theme of one of the Bach cantatas in the programme is the biblical story in which someone is broadcasting seeds - a quarter of the seeds fall on the road; a quarter on the stones; a quarter on the thorns and only one quarter on the field -, I chose four excerpts from poems by Georg Trakl (1887 - 1914) - one about a road; one about stones; one about thorns and one about a field - and to set them to music (for solo singers, not choir).
In between the poems are (free) arrangements, mainly for the woodwinds, of the chorale, "Durch Adams fall ist ganz verderbt" - the first as a chorale; the second as a ricercare and the third as a short flute melisma.
The overall concept of the piece is a kaleidoscope that views the main topics, especially death, from a myriad of perspectives. The four poems, connected by three choral settings are all musically linked."
You can learn more about Silvan on his WEBSITE

Mike Diprose
January 2010

top





Nederlandse samenvatting

Welkom, of welkom terug in ons seizoen met Premieres. In 2010 wordt Christoph Graupner, die 250 jaar geleden overleed, herdacht. Graupner was in zijn tijd een succesvol componist - favoriet kandidaat in de sollicitatie-procedure voor de nieuwe Thomascantor in Leipzig, een baan die uiteindelijk naar een zekere "middelmatige" J.S. Bach ging- maar zijn werk is tegenwoordig totaal vergeten.
Van de stukken van Graupner die u dit seizoen zult horen zijn de manuscripten opgevraagd in een bibliotheek in Darmstadt waar zij vanaf het eind van de 18e eeuw zorgvuldig lagen opgeborgen.
Naast muziek van Chr. Graupner, J.S. Bach en J.S. Endler, laten we u dit seizoen het hipste van HIP (Historically Informed Performance) horen: nieuwe muziek van levende componisten. HIER kunt u meer over hen lezen.

Deze maand: de zwitserse belofte, Silvan Loher, die net is afgestudeerd aan de Hochschule für Musik in Basel. Hij studeerde bij Georg Friedrich Haas en volgt nu het Masters programma bij Jakob Ullmann. Door de nauwe banden met de Schola Cantorum Basiliensis, is Silvan's interesse in HIP en zelden gespeelde instrumenten sterk gegroeid, wat heeft geleid tot intensieve samenwerking met uit-voerders van Oude Muziek.

Durch Kahle Birken is geschreven voor drie solozangers -sopraan, alt en bas-, fluit, oboe d'amore, oboe di selva, fagot, twee violen, twee altviolen, cello en contrabas. Het symbolisch boeiende gebruik van twee altviolen herinnert aan Bach's Weimar cantates, waarin hij voor vijfstemmig strijkers consort schrijft, volgens de 16e-17e eeuwse traditie. Het weglaten van continuo-instrumen-ten met een vaste stemming, zoals orgel, clavecimbel of luit is een bewuste keuze.

Silvan schrijft: "Omdat één van de cantates van Bach op het programma als thema het bijbelverhaal heeft waarin iemand zaad strooit - 1/4 van het zaad valt op de weg; 1/4 op de stenen; 1/4 op de doornen en slechts 1/4 op het veld -, besloot ik vier gedeeltes uit gedichten van Georg Trakl (1887 - 1914) - één over een weg; één over stenen; één over doornen en één over een veld - op muziek te zetten (voor solozangers, niet voor koor).
Tussen de gedichten door klinken (vrije) arrangementen, hoofdzakelijk voor de hout-blazers, van het koraal, "Durch Adams fall ist ganz verderbt" - het eerste als een chorale; het tweede als ricercare en het derde als een soort fluit-melisma.
Het stuk belicht belangrijke thema's, voornamelijk de dood, vanuit verschillende perspectieven. De vier gedichten zijn verbonden door drie koraal-zettingen en allevier muzikaal verwant.
U kunt meer over Silvan lezen op zijn WEBSITE